Zes kilometer buiten het dorp Vlagtwedde, in het zuidoosten van de provincie Groningen, ligt Akkerbouwbedrijf Drenth. Theun Drenth is de derde generatie van het familiebedrijf, een tachtigjarig traditioneel veenkoloniaal akkerbouwbedrijf. “We zijn een gezinsbedrijf, zo voelt het”, zegt Theun, de tevreden pater familias, “want we doen alles samen.”
Theun en zijn vrouw Gineke hebben drie dochters en alle drie volgen ze een agrarische opleiding. “We hebben ze beslist niet die richting op geduwd. Een meisje in zo’n jongenswereld - want dat is het - dat is niet niks”. Maar bij zowel Evelien (22), Marijke (19) als Annemiek (16) bleek de liefde voor het agrarische in het bloed te zitten. “Evelien heeft na het Aeres haar onderwijsbevoegdheid gehaald en Marijke zit nu in het derde jaar van de agrarische hogeschool in Dronten. Ook Annemiek gaat inmiddels elke dag op en neer naar Groningen, naar het AOC Terra MBO”. Theun geniet hiervan.
Bedrijfsblindheid
Met drie dochters die zichzelf ontwikkelen in het agrarische vak merkt Theun dat hij ‘scherp in de gaten wordt gehouden’. “Drie generaties aan ervaring is niet in een boek samen te vatten. Met een schep in het veld, tussen de gewassen door, het zelf voelen, daar leer je heel veel van. Maar ik sta wel open voor de kritische houding en de nieuwe ideeën van de meiden. Het voorkomt bedrijfsblindheid, dingen veranderen nou eenmaal”. Bovendien werkt het volgens Theun stimulerend.
SMART
“Elk weekend komen de meiden thuis en praten we bij. Dan komt natuurlijk ook de vraag: is er híer nog iets nieuws? Als ik dan vertel dat ik een gps-systeem heb aangeschaft, kijken de dames wel even kritisch naar de investering: wat doe je daar mee en wat voor voordelen biedt dat? Dan moet ik dat goed kunnen onderbouwen en het liefst ook nog een beetje SMART*”, lacht Theun. Serieuzer voegt hij eraan toe: “Ze nemen het vervolgens ook weer mee naar hun opleiding, ‘wij hebben thuis dit en dat’, dus het houdt me wel scherp. Als je ergens in investeert is het natuurlijk een stukje comfort, maar je wil die investering wel zo veel mogelijk rendabel maken. Je wilt er het maximale uithalen”. Dat laatste doet Theun door FarmSight-trainingen te volgen.
*SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden
FarmSight-trainingen
“In 2012 hebben we een gps-aangestuurde veldspuit gekocht bij GroeNoord. Een jaar later kochten we een nieuwe sectiegestuurde gps-kunstmeststrooier, een GEOspread van Vicon. Bij de aanschaf van gps-systemen biedt GroeNoord FarmSight-trainingen aan die ervoor zorgen dat je het systeem sneller onder de knie hebt. Toen ik één keer het gemak ervoer van sectie-afsluiting en hoe vlot ik ermee kan werken, wilde ik écht niet meer terug.”
RTK-netwerk
Inmiddels is Theun ook aangesloten op het RTK-netwerk van FarmSight. “Ik wilde zo recht en nauwkeurig mogelijk aardappelpoten en daarom ben ik overgestapt op RTK, het eigen netwerk van GroeNoord. Dankzij het RTK-correctiesignaal kan ik plaatsspecifiek poten, je profiteert van de herhaling”. Ook zijn dochters kunnen goed met het RTK-systeem uit de voeten, waardoor Theun het werk beter uit handen kan geven. “Werkzaamheden als graan zaaien bijvoorbeeld, dat kunnen zij prima doen. Dankzij RTK gaat dat nu net zo strak als wanneer ik het zelf zou doen. De meiden hebben er veel plezier in en ze kunnen er op school over meepraten”.
Update
Ook op een tweede trekker is RTK geplaatst, zodat de sporen van de ene trekker makkelijk gekopieerd kunnen worden naar de andere. “Dat ging in het begin niet altijd goed en ik moest oppassen dat ik m’n percelen niet kwijtraakte”. Theun ziet het voor zich: “Dat die boeren hier in de buurt zouden denken: waar is die Drenth toch allemaal mee bezig, al die percelen constant rond te rijden? Daar heb ik dus weer een training voor gevolgd”. De agrariër is trouwe volger van de herhalingstrainingen die FarmSight aanbiedt. “Als er updates zijn en nieuwe mogelijkheden, dan wil ik daarvan op de hoogte zijn. Bovendien kun je tijdens de training met de andere boeren ervaringen uitwisselen.”
Ervaren
‘Zelf ervaren’ is belangrijk voor Theun. Mocht hij tegen een probleem aanlopen, dan zal hij niet direct FarmSight Support bellen. “Ik weet dat ze 24 uur per dag bereikbaar zijn en dat de jongens het voor me oplossen. Maar als ik het boek erbij pak en het zelf uitzoek, dan leer ik daar ook weer wat van”. Ook met zijn eigen ervaringen in het veld zou Theun graag meer willen doen. “Ik ken mijn eigen percelen goed. Het zou mooi zijn als ik mijn persoonlijke waarnemingen kan digitaliseren in een taakkaart en ze naast de resultaten van de gps-opbrengstmetingen kan leggen. Misschien is dit een mooie ontwikkeling om samen met FarmSight aan te werken.”